10 autori de fantasy care merită citiți

4e37a51a4e5a97b427e795bd6d7cf4ae-6831506-700_700 J.R.R. Tolkien

Cu siguranță, de când Peter Jackson a ecranizat Stăpânul Inelelor și Hobbitul, numele lui Tolkien este cunoscut de cam toată lumea. Dar, deși sunt foarte bine realizate, filmele, ca de obicei, nu reușesc să surprindă complexitatea unei cărți. De aceea, Tolkien merită citit. O parte importantă a fost omisă de Jackson și un personaj pe care eu l-am găsit fascinant, de asemenea. Este vorba de Tom Bombadil, unul dintre cele mai intrigante și misterioase personaje din creația lui Tolkien.

J.R.R. Tolkien este publicat de editura Rao: Hobbitul, Trilogia Stăpânul Inelelor, Silmarillion, Roverandon, Povești Neterminate

grr-martin_urzeala-tronurilor R.R. Martin

Din nou, suprasaturație din cauza filmelor, nu-i așa? Ei bine, Seria Gheață și Foc merită citită pentru că Martin știe să se joace taaaare bine cu cuvintele și destinul personajelor. Serialul HBO nu este, din nou, suficient pentru a înțelege una dintre cele mai complexe lumi fantasy create vreodată. Eu una, încep să îl cam urăsc pe Martin pentru că aștept continuarea seriei de câțiva ani buni.

R.R. Martin este publicat de editura Nemira: seria Gheață și Foc, Zburătorii Nopții, Cântec pentru Lya

gradinile-lunii-2-volume_1_fullsize Steven Erikson

Un autor nu tocmai ușor de digerat. De altfel, el însuși spunea la un moment dat că fie îi iubești, fie îi detești cărțile. Cale de mijloc nu există. Arheolog și antropolog ca formație, Erikson se folosește de întregul său bagaj de cunștințe pentru a imagina o lume unică și diferită de tot ce s-a mai scris până la el. Dați-i o șansă, pentru că merită! După ce îl citiți, nu veți mai accepta ușor cărți fără idei, logică și documentare serioasă.

Steve Erikson este publicat de editura Nemira: primele trei volume din seria Cronicile Malazane

terry-pratchett-prin-cele-strainatati Terry Pratchett

Una dintre cele mai frumoase minți care au existat vreodată pe planeta aceasta. Înarmat cu un umor fantastic și dispus să îl folosească pentru a ne încânta, certa și pune pe gânduri, Pratchett și a sa serie  a Lumii Disc sunt inegalabile. Fiecare carte ne vorbește despre noi, despre vanitățile noastre, despre frică, spaimă și credință, despre supersiții și înțelepciune. Cărțile lui Pratchett sunt genul de cărți care te fac să râzi și să cazi pe gânduri în același timp. Un talent rar și neprețuit.

Terry Pratchett este publicat de editura Rao: Stranii Surate, Magie de Ambe Sexe, Domnul cu Coasa, Prin Cele Străinătăți, Imagini Mișcătoare, Gărzi! Gărzi!, Seniori și Doamne

0_1957 Joe Abercrombie

Întunecat. Cam astă ar fi cuvântul care îmi vine în minte când mă gândesc la romanele lui Abercombie. Dar le iubesc. Îl iubesc pe Logen Ninefingers și pe Glokta. Sunt printre personajele mele favorite. La Abercombie nu exista alb și negru, ci doar gri. Nimeni nu este perfect bun, nimeni nu este perfect rău. De aceea cred că îmi și plac cărțile lui. Oamenii nu se pretind eroi, deși, puși în situații extraordinare, iau decizii care îi transformă în eroi.Unul dintre autorii care te țin treaz până târziu în noapte, pentru că nu te înduri să pui cartea jos.

Joe Abercrombie este publicat de editura Nemira: seria Prima Lege, seria Marea Sfărmată

coperta_2825_big1 Patrick Rothfuss

Am citit Numele Vântului la recomandarea unui prieten, când nu era încă tradusă în limba română. Rothfuss este un magician al cuvintelor. Îi citești frazele și revii la ele pentru că au muzicalitate. Te încântă cum se aude și se simte cuvântul, cum se construiește magia poveștii din cuvinte bine alese. Merită citit în engleză pentru că traducerea de la Rao îi face un mare deserviciu. Eu abia aștept să citesc The Slow Regard of Silent Things, pentru că am bănuiala că nu mă va dezamăgi!

Patrick Rothfuss este publicat de editura Rao: primele două volume din seria Kingkiller Chronicles

bookpic-5-calea-regilor-vol-1-79724 Brandon Sanderson

Știam că Sanderson s-a înhămat, la un moment dat, la a scrie finalul de la seria lui Jordan, Roata Timpului. Nu am fost curioasă să o citesc, pentru că distanța mare de publicare între volumele seriei lui Jordan m-au determinat să o abandonez. Așa că l-am citit direct pe Sanderson. Oh, Doamne! Și ce l-am mai invidiat! Pentru imaginație, pentru idei și măiestria cu care te conduce acolo unde vrea el. Am citit inițial  seria Mistborn și apoi Stormlight Archive. Am terminat prin a vâna fiecare poveste, povestioară și roman pe care l-a scris. Să nu vă sperie dimensiunea volumelor, pentru că, atunci când se termină, v-ați dori să fie de două ori mai lungi!

Brandon Sanderson este publicat de editura Paladin: Elantris, Calea regilor, Sufletul Împăratului

bookpic-5-zei-americani-97049 Neil Gaiman

M-am hotărât să îl includ pe Gaiman aici, deși cărțile lui nu pot fi încadarate nici la fantasy, dar nici la science-fiction. Gaiman e unic nu doar în Zei Americani, lucrarea lui de rezistență, dar și în cărțile pentru copiii… de toate vârstele. Din nou, un autor complex, cu trimiteri la mitologie, religie și politică.De neratat. Ca o paranteză, Gaiman este căsătorit cu Amanda Palmer, una dintre cele mai efervescente, puternice și trăsnite persoane ever.

Neil Gaiman este publicat de editura Paladin: Pulbere de stele, Zei Americani, Oceanul de la Capătul Aleii, Coraline și editura Nemira: Cartea Cimitirului. Ediții mai vechi au apărut la Editura Tritonic

regatul-umbrelor-de-leigh-bardugo-coperta-carte-trei Leigh Bardugo

O să încep prin a vă spune că habar nu aveam că e femeie. Am aflat abia după ce am terminat Grisha Trilogy. Scrie atât de bine, construiește niște personaje atât de puternice, încât vrei să o tot citești. Lumile create de ea sunt inspirate fie de Rusia medievală, fie de Anglia victoriană. Autoarea este dovada vie a faptului că pentru a scrie un fantasy original ai nevoie de inspirație, dar și de o documentare pe măsură. Detaliile, până la urmă, creează o lume credibilă, nu-i așa?

Leigh Bardugo este publicată de editura Trei: seria Grisha, Regatul Celor Șase Ciori

hobb_robin_-_asasinul_regal Robin Hobb

Am citit-o pe Hobb acum mulți ani și mi-a plăcut tare mult. Am găsit ideile ei originale și diferite de tot ce citisem până la ea. Poate nu are complexitatea lui Erikson sau poezia lui Rothfuss, dar reușește să creeze personaje remarcabile pe care le îndrăgești și nu le uiți. De altfel, favoritul meu, The Fool, s-a ales cu o serie proprie, pentru că, se pare, nu am fost singura căreia i-a căzut cu tronc.

Robin Hobb este publicată de editura Nemira: Trilogia Farseer, două volume din trilogia Omul Arămiu.

Diana

Leave a Reply

