Tsukuru Tazaki cel fara de culoare și Le mal du pays a lui Liszt

murakami-tsukuru-tazaki-copertaNu sunt o mare fană a lui Murakami. Am impresia că este uneori repetitiv, că a descoperit o rețetă de succes pe care o folosește și refolosește. Imi place să îl citesc, însă, pentru modul în care se joacă cu cuvintele, dar mai ales pentru nelipsitele referințe la muzica clasică pe care le face. Personajele sale sunt, majoritatea, pasionate de muzică și, de fiecare dată, am căutat să ascult piesele sau interpretările de care sunt atașate personajele. Mi se pare că așa reușesc să le înțeleg mai bine, să le văd adevăratele culori.

Tsukuru Tazaki cel fara de culoare și anii săi de pelerinaj m-a dus, de exemplu, la Liszt și a sa Le mal du pays care face parte dintr-un ciclu numit Anii de pelerinaj. Acesta include trei suite pentru pian. Titlul este o aluzie la o altă carte, Anii de ucenicie ai lui Wilhelm Meister de Goethe. Nu o să ajung, probabil, niciodată la rafinamentul personajelor lui Murakami, dar de fiecare dată când îi deschid o nouă carte aștept să văd spre ce bucată muzicală mă mai îndreaptă.

Diana

Leave a Reply

